torsdag 3. mars 2011

"Jeg tenker nok du skjønner det sjøl"

En av gavene jeg fikk til min bursdag, var en bok jeg lenge har ønsket meg. Boken "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl".
Den handler om den 8 år gamle Christoffer Gjerstad Kihle, som ble funnet død i sengen sin med omfattende hode og skader på kroppen i 2005. Boken er skrevet etter samtale men guttens mormor og flere i hans nære familie, (untatt hans mamma som ikke ville utale seg).


Boken er en sterk skildring om Christoffers så alt for korte liv. Hva han fikk gjennomgå.  
Man kan jo prøve og forestille seg hva som får et voksent menneske til å gjøre noe så grusomt mot et barn som tilslutt ender med døden.
Og i tillegg av hans nærmeste familie som skulle være der for han og støtte han gjennom oppveksten.

Man lurer jo også på hvor var alle de andre som også burde vært der for Christoffer og sett tegnene til at han ikke hadde det bra. Kan jo begynne og lurer på om faktisk alle rundt han feiliet i oppgaven på å forsvare et lite barns rett til å ha en trygg og god oppvekst.

Christoffer svarte ofte "jeg tenker nok du skjønner det sjøl" når han ble spurt om hva som var skjedd, når han ble spurt om hvor skadene kom fra.

Hans stefar ble i juli 2009, dømt for drapet på sin stesønn, mens Christoffers mor fremdeles ble etterforsket for medvirkning til hans død.

Jeg gleder meg virkelig til å komme igang og lese boka, har hørt så mange som sier den bare må leses.
Føler også at jeg må gjøre meg litt "klar" før jeg begynner og lese en så sterk og følelses sterk bok.

Kommer tilbake med mer når jeg har lest boken ferdig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar